کنکاشی در واژه گرگر
هادیشهر
کلیاتی در باره محال گرگر ، تاریخ و سرنوشتاین منطقه ، بزرگان ادیبان شاعران و کلاً در باره گذشته و حال و ...مطالب خواندنی گوناگون و متنوع...
نگارش در تاريخ سه شنبه 10 اسفند 1389برچسب:علمدار , گرگر , محال گرگر , توسط آراز
برخی مثل محمد علی تربیت بر این عقیده اند که هر جا که قوم گرگر (از اقوام با ریشه قفقازی ) ساکن گشته اند نام خود را بدان منطفقه داده اند .

 

گرگر واقع در جنوب رود ارس ، در منابع مختلف به شکل هایی چون کرکر (در متون قدیم به جای حرف گ معمولا از ک استفاده می شد ) ، بابا کرکر ، کرکرد ، خان کرکر و ...آمده است. گرگر قدیم علاوه بر این که نام یک قریه و قصبه می باشد ؛ عنوان یک محال نیز بوده است. محال گرگر محال کوچکی در جنوب رود ارس است که توسط محالات ماکو ، مرند ، قره داغ (دیزمار) احاطه گشته است .از گذشته تا کنون گرگر و علمدار مهم ترین و مشهورترین نقاط این محال بوده اند. از دوره صفوی به بعد نام این دو در کنار هم  آمده و گاه نام کل محال را علمدار گرگر نامیده اند.

 

امروزه علمدار و گرگر به هم پیوسته اند و نام هادیشهر را به خود گرفته اند و محال گرگر نیز با همراه بخشی از محال قره داغ عنوان جلفا را دارا گشت است . اما مردم منطقه هنوز نیز حدود قدیمی محال خود را در قالب شعر فولکلوریکی می شناسند :

 

علمدار سنی دور گرگر محالی

 

زیوه حبیب الله آغزی دعالی

 

یئتیشدین...

 


نظرات شما عزیزان:

,ewdw
ساعت0:43---28 اسفند 1389
gar gar jolfa nist azizam jolfa 55000 jamiyat dare gargar 7000


گذرگاه خیال
ساعت13:42---10 اسفند 1389
سلام عزیزم!!!

با دو آپ متفاوت منتظر حضور سبزت در گذرگاه هستی هستم !!!

راستی اومدی نظر یادت نره!!!
پاسخ: ممنون از نظر لطف شما


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: