هادیشهر
کلیاتی در باره محال گرگر ، تاریخ و سرنوشتاین منطقه ، بزرگان ادیبان شاعران و کلاً در باره گذشته و حال و ...مطالب خواندنی گوناگون و متنوع...
نگارش در تاريخ جمعه 20 آبان 1390برچسب:, توسط آراز

روز هيجدهم‌ ذیحجه هر سال‌ بمناسبت‌ سالروز واقعه‌ غدير خم‌ و تعيين‌ حضرت‌ علي‌ (ع‌) به‌ جانشيني‌حضرت‌ محمد (ص‌) مجالس‌ جشن‌ و سرور با شكوهي‌ در اين‌محال  برگزارمي‌شود و مردم این واقعه مهم تاریخی را که برای مذهب شیعه از اهمیت والایی برخوردار است ، با نام سیدلر بایرامی جشن‌ مي‌گيرند و به‌ زيارت‌ سادات ‌محل  مي‌روند و اين‌ عيد را به‌ سادات‌ تبريك‌ مي‌گويند  . سادات نیز در منازل خود با شیرنی از مردم پذبرایی میکنند .

در روز عيدغدير خم‌ به‌ تبعيت‌ از پيامبر اكرم‌ (ص‌)  پسران‌ با پسران‌ و دختران‌ با دختران‌ صيغه‌ برادري‌ و خواهري‌ مي‌خوانند.  در زمانهای قدیم این عمل ارزش بیشتری در نزد مردم داشت ولی امروزه  این عمل شاید بندرت و آنهم روستاها انجام میگیرد .

صیغه برادر ، خواهری معمولاً توسط افراد روحانی خوانده می شد و گاه این برادر خواهری پیوندی محکم بین افراد ایجاد میکرد که تا زمان مرگ ادامه  پیدا میکرد ، ( من ،نویسنده این سطور از این طریق خاله ای داشتم که از خاله های دیگر خود بیشتر به آن مرحوم علاقه داشتم ) .این را نیز بهتر است بگویم که درست یادم می آید که برای خواندن صیغه در این روز مردم بیشتر به روستای زاویه که زیارتگاهی هم دارد میرفتند و بعد  زیارت و استراحت در زیر درختان گردوی این روستا و استفاده از محیط آرامش بخش آن  صیغه برادر ، یا خواهر خواندگی را هم روحانی زیارتگاه بین آنها جاری میکرد و آنها نیز در مقابل پولی به زیارتگاه به عنوان کمک به هزینه های آن تقدیم میکردند .

امروزه نیز با چراغانی کردن خیابان و اماکن و دیدار از سادات این جشن و سرور در منطقه ما برپا میشود .

(چیزی بخاطر داری که این مطلب را کاملتر بکند ؟ در قسمت نظرات بنویس .)



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: